måndag 20 april 2009

Arlanda, väntan & Evidens!

Jotack, jag skulle flyga igår igen. Den här gången var jag fyra timmar i förväg för säkerhetsskull. Och jag hade koll på gaten. Efter ca två timmar i väntan kommer min kompis rastlösheten smygande. Då kan jag inte längre koncentrera mig på en god bok eller tidning, hur god den än må vara. Därför köper jag en svindyr chokladkaka och trycker i mig. Då känns det lite bättre.
Sen tar jag en gratistidning och läser i men tycker att hon som sitter bredvid ser ut att läsa något mycket mycket intressantare. Sa jag genomför en evidensbaserad enkätundersökning via sms.

Antal slumpvalt utvalda ur telefonboken = 15 personer.
Bortfall i form av ingen respons = 1 person.
Totalt antal deltagare = 14.

Frågeställning: Vad läser du helst?
1. Aftonbladet
X. Expressen
2. Över axeln på någon

Resultat:
5 tråkmånsar föredrar Aftonbladet
Ingen vill läsa Expressen
14 läser helst över axeln på någon

Därmed är det vetenskapligt bevisat, det som alltid drabbar mig då jag sitter bredvid någon som läser;

Aldrig är väl en tidning/något läsbart så intressant som just då, när någon annan läser den.
Då vet ni, hejs!

5 kommentarer:

Ellen Englund sa...

Jag är väl ingen tråkmåns heller!

Marlene sa...

Hm...jag får inte ihop detta rent matematiskt. Du skickade till 15 st och 14 svarade. 5 svarade aftonbladet och 14 svarade över axeln på någon annan. 5 + 14 = 19

-Marlene

Linnéa sa...

haha, din besserwisser...men rätt ska va rätt: 14 svarade, 5 svarade aftonbaldet, 9 svarade över axeln :) Men tack för rättelsen...

L sa...

Jag har lovat mig själv att aldrig läsa vare sig Aftonbladet, Expressen eller annan usel media med mycket makt. och det är inte alls svårt att hålla sig borta. Men så flög jag förra veckan. Och på flyget läser andra människor med makt ofta dessa skvallertidningar och då kunde jag tydligen bortse från alla löften.. för flera gånger kom jag på mig själv med att läsa kostymerna över axeln. Min facklitteratur fick ligga kvar i knät.
/Mikaelas kompis Lina (som tycker att du har en jättefin blogg!)

Linnéa sa...

vad roligt Lina, det glädjer mig att du läser mig över nätet :) för övrigt har jag insett att det inte spelar så stor roll VAD personen i frågan läser, en tjej läste, typ facklitteratur/studentlitteratur, och mina tankar skenade helt iväg och jag kom på mig själv med att fantisera ihop hela hennes liv och vad hon eventuellt höll på att utbilda sig till...