torsdag 11 juni 2009

I will always be your soldier. I'll be marching by your side.

Vad är det för en dag, är det en vanlig dag?
Nej, det är verkligen ingen vanlig dag för det är Ellens födelsedag.
Hurra, hurra, hurra!

När min bror fyllde år sist fick han ingen present. Men han fick ett tillägnat blogginlägg.
Min syster ska såklart också få ett blogginlägg. Och en present. Annars blir hon gnelig.
Ja, hon är rolig på det sättet. Noga med presenter och firande.

När hon föddes, för 17 år sen trodde jag ett tag att hon var adopterad från Kina.
Det var hon inte, men hon hade så himla svart hår. Och gossigare unge får man leta efter.

Så blev hon äldre, och mer bestämd.
Ingen kan som hon argumentera för sin sak.
Ja, man måste faktiskt alltid ha tillgång till fräscha smoothie ingredienser och Keso - ananas passion. Och ja, man måste ha det senaste nya, för vet ni hur omiljövänligt allt gammalt är? Och vet ni hur skabbigt saker kan va? Eller vilken panik man kan få av vardagen. Och orka bry sig, liksom. Det hela är bara en image tror jag. Eller en övergångsfas. Eller så är jag för gammal för att förstå mig på den moderna världens artikulationer. Fast det är ganska så charmigt.

Och fast hon är mindre så har jag så mycket att lära av henne. Hon som utan problem uppträder framför stor publik, sjunger vackrast i världen och lär sig spela piano på gamla dar. Som vågar ta plats, alltid hävdar sin rätt och går sin egen väg. Som är smart, uppdaterad,medveten och fantastiskt rolig. Och som ingen annan alltid vågar visa vad hon känner.

Och jag vet att vi tycker olika många gånger. Och jag vet att det är jobbigt att alltid vara minst.
Och världen är inte alltid rättvis. Och du vet; att förr eller senare så kommer du också börja gilla proggmusik och begagnade möbler, för du blir bara mer och mer lik mig. Så det så.

Grattis på födelsedagen, finaste syster!

1 kommentar:

L sa...

vilken jättefin present!