måndag 19 januari 2009

"Gate closed", eller: "Jag är ibland mycket mer disträ än man kan tro".

Alltså...i somras lekte vi leken "vilken-karaktär-i-den-här-sagan- är-du-mest-lik?"
Och det slutade alltid med att jag blev muminmamman, farmorn i bamse, Kängu, farmor anka eller vilken jäkla hemmamorsa som helst. Ja ni märker...jag vart ju irriterad tillslut och försökte motivera varför jag skulle få bli nån lite skojigare, som Tiger, tillexempel. Men lyckades aldrig övertyga.

Med anknytning till detta slänger jag därför in en liten anekdot som inträffade för nån timme sen. Jag ska flyga hemåt, efter en långhelg i vår huvvustad. Tar flygbussen till Arlanda, anländer med god marginal, checkar gatenumret (35), går på toa och slår mig ner vid gate 36. Letar upp min nyinköpta bok och lutar mig tillbaks...njuter av lugnet och hinner tänka att himlars vad lite folk som flyger i afton, men det är ju klart, det är väl så måndagkvällar...
Så råkar jag av en händelse få syn på en klocka.
21:00...21:10 lyfter ju jag, konstigt att ingen annan är här!
Då föll poletten ner. Rusar till skärmen med gatenummer där texten "Gate closed" står skriven med röd överstuken text.

Men hörrni, det där gör dom ju bara för att skrämmas.
Som siste passagerare stiger jag sedan på planet, med lugnet helt i behåll.
Och marginalen på min sida. Den rätta sidan.

Och nu är jag tillbaka i lunket på den här höjden. Efter en helg där nån bjöd mig på potatisgratäng å vin och nån annan lärde mig om engagemang och gruppsykologi. Där zinkensdamm kände igen mig och vi fick gå på cirkus, och äta tapas i okontrollerbara mängder. Då lördagsnatten blev en bar på götgatan med min kära vän (på väg till thailand) och en skojfrisk typ som fick min reflex. Där jag sov 4 timmar för att möta söndagens fullspäckade program med powerpointföreläsningar, jagärbästivärlden-leken och släktmiddag. Och måndagen sen med ångest och energi, där jag vart sekreterare, hinkade kaffe, reafyndade till max, åt sushi med hon som ska till värmen, fikade med densamme och fascinerades av huvudstaden för Sverige.
I tiden.

1 kommentar:

H.S. sa...

haha bra inlagg
aven en muminmamma kan vara lite forvirrad ibland... =)